måndag 15 mars 2021

Vägen

Orsaken till att jag öppnade boken just nu, är dess titel Vägen valde dig.  
   En bok utifrån Dag Hammarskjölds "vägmärken". 
   När jag ibland funderar över vart jag är på väg och varför jag inte bara kan nöja mig som det är, så är det en god påminnelse.
   Vägen valde mig! 

"Trött och ensam
   Trött så sinnet värker
   Nedför hällarna silar smältvattnet.
   Fingrarna är stumma, knäna skälver,
   Det är nu, nu, du inte får släppa.


Andras väg har rastplatser
   i solen där de mötas.
   Men detta är din väg,
   och det är nu, nu, du inte får svika. 

Gråt om du kan,
   gråt men klaga inte.
   Vägen valde dig -  och du skall tacka."




"Jag vet ej vem - eller vad - som ställde frågan. 
   Jag vet ej när den ställdes. 
   Jag minns ej att jag svarade. 
   Men en gång svarade jag ja till någon - eller något. 
   Från den stunden härrör vissheten att tillvaron är meningsfylld och att mitt liv, därför, i underkastelse, har ett mål."

För ett och ett halvt år sen var jag på Dag Hammarskjölds Backåkra. 
   Regnet vräkte ner på vägen dit, men sen kom solen fram.
   Och en regnbåge. 
   Löftet om ett förbund. 




"Inte jag utan Gud i mig.
   Jag är kärlet.
   Gud är drycken.
   Och Gud den törstande." 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kyrkans tidning

Efter det utredande samtal jag kallats till med domkapitlet, valde de att gå vidare och skriva ett gärningspåstående utan att jag godkänt an...