fredag 30 december 2022

Helig vrede - Ett evangelium

Det börjar närma sig årets sista dag och jag gör som jag gjort de senaste åren, årsbokslut. 
   Både att se över det som varit och att visionera framåt. 

Och när jag tittade bakåt över de senaste 12 månaderna blev det väldigt tydligt att de handlat om boken! 
   Helig vrede - Ett evangelium
   En bok jag skrivit på ett tag och under våren kände mig redo att skicka ut till förlag. 

Två nappade och jag valde det som jag kände skulle kunna hjälpa mig att skapa den bästa möjliga boken! 
   Det förlag där förläggaren ville ha ett zoom-möte för att prata om boken innan jag skrev på kontraktet. 
   Den förläggare som hade frågor och funderingar, och som jag kände slutligen verkligen förstod vad jag ville med boken och hade de bitar jag behövde för att den skulle bli så bra som möjligt. 

Jag valde Lassbo förlag där Josefin Lassbo är förlagschef och är den som också hjälpt mig med redigeringen av boken. 
   Eftersom det är ett så kallat hybridförlag, har jag haft möjlighet att vara väldigt aktiv i processen, något som passat mig väldigt bra! 
   För jag har svårt att hålla mig innanför gränser och att skriva en bok har för mig aldrig inneburit bara att skriva ord. 

För mig är boken en helhet med ett innehåll som också behöver visa sig i formen av boken. 
   Tillsammans med formgivaren Gabriella Brantdahl har jag kunnat ta ut svängarna. 
   Hon har förstått mina idéer och också kunnat ta dem vidare. 
   Med henne har det inte stannat vid en text utan vi har skapat det vi kallat "ordkonst" i boken!


Och nu håller boken på att tryckas och jag förbereder mitt boksläpp! 
   Ett boksläpp som inte bara blir ett boksläpp utan också en konstutställning! 
   För jag har målat under åren jag jobbat med boken och på samma sätt som skrivandet har utvecklat mig så har också målandet gjort det. 

Jag började det förra året, år 2021, med en sjukskrivning för utmattning! 
   Och samtidigt som jag bekantade mig med den livgivande heliga vreden insåg jag också att det fanns så många andra känslor jag inte tillät mig att känna. 
   Och en hel kropp jag inte riktigt var i kontakt med eller lyssnade på. 

Så medan jag upptäckte, insåg jag också att jag behövde blottlägga. 
   Låta finnas. 
   Visa! 

Så jag skrev och målade det jag kände, för att låta det finnas där på flera plan. 
   För att själv förstå att det fick finnas där, att det får finnas där. 
   Att det ens finns! 
   Och sen målade jag vidare.

Och så hittade jag ett galleri. 
   Panncentralen i Gustavsberg! 
   När min mormor hade fött min mamma och blivit utesluten ur pingstförsamlingen hon var pianist i för att hon inte ville gifta sig med pappan, flyttade hon som 18-åring till Gustavsberg och började jobba som kontorist på porslinsfabriken. 


Panncentralens hemsida läser jag:
   "Panncentralen har en historia av att försörja fabriken och samhället med värme, varmvatten, ånga och gas från en generator. 
   Byggnaden är Q-märkt och de karakteristiska skorstenarna tornar fortfarande mot skyn. 
   När Panncentralen avvecklades fick Göran Olsén ett löfte om att fortsätta utnyttja den häftiga lokalen som en del av hans övriga verksamhet på Chamottevägen. 
   Ett löfte som än står sig och som Göran utnyttjat till fullo. 
   Görans filosofi är att Panncentralen ska fortsätta generera värme, men nu som en mötesplats för människor." 


Ja, det kunde väl inte bli bättre eller mer passande kände jag!
   Att få på något sätt binda ihop allt, då mormor varit väldigt viktig för mig och också dyker upp i min bok. 
   Och att få vara i en miljö där det går att vara gränsöverskridande. 


"Gör vad du vill här" säger Göran. 
   Och jag ska försöka ta in skogen, tänker jag. 
   Med tallstubbar och vackra grenar med lavar och mossa och blommor. 

Och jag tänkte nejlikor i olika färger och så kollade jag vad nejlikor står för och läste:
   "Nejlikorna var populära i 1600-talets blomsterstilleben och kom att symbolisera Kristi lidande, död, återuppståndelse och frälsning."
   Hehe ...

 
Och jag hoppas kunna skapa en miljö som uppmuntrar till samtal. 
   För jag hoppas att min bok väcker frågor, ställer frågor som DU kan få fundera över. 
   Öppnar upp för att hitta den sanning och de svar som finns inne i DIG. 
   Jag vill inte komma med svar, jag vill öppna upp för funderingar, öppna upp för allas egna svar. 
   
För att det finns en massa klokskap i DIG! 
   Hela dig! 
   Inte bara i ditt intellekt utan i din kropp och i din själ! 
   Och vi har tappat bort den helheten! 
   Och vi behöver finna den igen! 


Ja, så nu förbereder jag mitt boksläpp och målar klart mina målningar. 
   Och hoppas att DU kommer! 
   Att du också är nyfiken på vad vi skulle kunna åstadkomma om vi började ifrågasätta de former vi stoppats in i, i kyrkan, i samhället och världen i stort. 

För jag tror att det inne i dig, liksom i mig, finns så mycket mer! 
   Att du också har superkrafter som vill få komma till användning.
   Att du också vill en massa som världen har nytta av.
   Och att du också har mer självkärlek i dig än vad du kanske förmår att känna och visa dig själv.

Men äsch, vad vet jag! 
   Låt oss upptäcka tillsammans! 
   Helgen 21-22 januari 2023 möts vi i Panncentralen i Gustavsberg mellan 11 och 16 båda dagarna. 
   Trots att det är en Panncentral, kan det vara lite småkyligt i galleriet, så ta på dig lite extra varma kläder!


Jag är prästvigd i Svenska kyrkan, men har under mina år inom den haft ett skav jag inte längre kan ignorera. 
   Jag undrar vad som hänt med den kyrka som en gång växte fram, inspirerad av den radikala Jesus och jag tycker det är dags att vi återuppväcker den glöd han hade och den kraft som finns i de budskap han talade om och visade på.    
   
Jag vill att vi skalar av de lager av anpassningar som gjorts över de drygt 2000 år då kristendomen ofta lierat sig med makten i samhället. 
   Det är hög tid att vi åter igen skapar plats för det gudomligt feminina, som förmodligen haft en mycket mer framträdande roll, även i Jesus omgivning. 

Men det är inte bara i kyrkan det skaver. 
   Jag ser mig om i vårt samhälle och i vår värld och ser ett enormt behov av mer medmänsklighet, solidaritet och en fördjupad relation till Moder Jord, våra kroppar och själar. 
   Och jag fylls av en helig vrede som vill förändring! 
   En helig vrede som inte längre kan hållas tillbaka. 

En kreativ kraft som vill liv och som vill ropa stopp, nej, sluta! i mötet med förtryck, utanförskap och förminskande strukturer. 
   Det är en vrede vi fått lära oss att varken lyssna till eller agera på, men som världen och mänskligheten desperat behöver. 
   Så med denna bok vill jag säga; det är dags nu, för världen behöver också din heliga vrede!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Draken

Något jag funderat över i många år nu, har aktualiserats med det utredande samtalet jag hade med personer utsedda av domkapitlet här i vecka...