lördag 18 mars 2023

Rötter

Idag har jag fördjupat mig i min släkt. 
   Jag kände att jag ville göra det synligt på något sätt, göra dem synliga! 
   Min pappa har släktforskat så jag har alla förfäder och förmödrar i ett gigantiskt dokument. 

Först skrev jag ut alla namn, rakt bakåt åt alla håll på en duk. 
   Det blev att skriva namnen på varandra tillslut för duken tog slut. 
   Men det spelar ingen roll, tänker att det förstärker känslan av att de är många. 
   Men inte lika synliga som de i de närmaste släktleden. 

På mormors sida går de tillbaka i 15 led!
   Den tidigaste Olof Björnsson, är född år 1500! 
   Helt galet!! 

På farmors sida emigrerade en del till Amerika och på farfars sida har vi samer. 
   Där finns också minst information om släktingarna. 
   På farfars sida har vi också en häxa Dordi och min farfars mamma kunde stämma blod. 


Sen blev jag nyfiken på var de bodde, för jag såg ju att samma orter återkom.
   Så jag tryckte ut en sverigekarta och satte en prick för alla jag hade födelseort på. 

Farmors släkt har rört på sig mest, de är orangea. 
   Farfars är gröna, mormors röda och min biologiska morfars är blå. 
   Där kom en släkting från Finland. 
   
Annars har jag ingen från söder om Örebro i de här 15 leden som pappa hittat. 
   Och de är väldigt samlade kring Örnsköldsvik och Sundsvall. 
   Och så ett gäng från Mora och ett från Värmland. 
   Lustigt nog både från farmors och farfars sida. 


Det blir så tydligt att livet förändras.

   Hur vi flyttar på oss så mycket mer nu. 
   Min son är född i Skåne!

Då levde de generation efter generation på samma lilla ort. 

På något sätt möttes mina föräldrar här nere i Stockholm. 
   På något sätt flyttade deras familjer ner från Norrlandskusten. 
   Och mitt liv blev här. 

Vad säger det om mig undrar jag. 
   Jag som är en produkt av alla dessa hundratals människor och ännu fler. 
   Bönder och kolare och predikanter och samer och matroser och häxor och så mycket mer. 

Om en enda av de här människorna inte hade funnits hade inte jag funnits. 
   Om två av dem inte hade fått ihop det hade jag inte funnits. 
   Och ändå är jag här. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kyrkans tidning

Efter det utredande samtal jag kallats till med domkapitlet, valde de att gå vidare och skriva ett gärningspåstående utan att jag godkänt an...