söndag 28 maj 2023

Gud Modern

Pingstdag och mors dag! 
   Jag minns när jag var gravid och födde min son, hur konstigt det verkade att skaparen benämndes som en han! 
   Sen upptäckte jag det arameiska ordet Abwoon, som Jesus förmodligen använde om Gud, The great birther.

Och jag kan känna mig sorgsen och arg över att vi i ett par tusen år varit låsta vid den manlige Guden. 
   Så till den milda grad att det känns som en annan Gud om man benämner henne Gudinnan.    
   Så jag tänker att vi de närmaste 2000 åren kan kalla Gud Gudinnan så vi liksom får lite balans. 

Och är det inte lite lustigt att ett sånt påstående får det att kännas som att det skulle vara taskigt mot det manliga. 
   Som om vi tar ifrån det något, detroniserar det! 
   Utesluter mäns upplevelse av att kunna spegla sig i det gudomliga, när vi i själva verket fråntagits den rätten under så lång tid. 
   Så normaliserat har det manligt gudomliga blivit.


För ett tag sen bytte vi ju i alla fall ut den helige Anden till den heliga Anden. 
   Och så fick då vi kvinnor vår feminina aspekt av det gudomliga i treenigheten. 
   Jag är inte så säker på att det är en aspekt jag kan identifiera mig med bara. 


Jag tycker vi kan ta och byta ut Fadern till Modern istället!
   Kanske i alla fall så här på Mors dag! 
   Tacka Gud Modern som skapat oss! 
   Och verkligen, verkligen ta oss en funderare om det känns som en konstig uppmaning! 




Tacka Gud Modern som föder oss. 

   Tacka Gud Modern som låter grödor växa som vi kan äta av. 
   Tacka Gud Modern för vattnet vi kan dricka av. 
   Tacka Gud Modern för liven vi lever.

Tacka Gud Modern för att det ens finns liv!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Revolution

Tack vara den senaste tidens uppståndelse har jag fått samtala med många nya människor om kyrkan och om tron.     Vi har fördjupat oss i vad...