lördag 13 maj 2023

The Great Mother

Igår var jag på vernissage på Moderna Museet! 
   Konst av Monica Sjöö (1938-2005) samlas äntligen till en utställning! 
   Monica Sjöö som var en aktivist, författare och konstnär.
   Feminist, miljövän och revolutionär. 


Hon målade och skapade affischer och banderoller till demonstrationer. 
   Hennes verk om abort och sexuellt självbestämmande för kvinnor och hennes avbildningar av könsorgan censurerades och retuscherades på 60-talet.
   Och hennes ikoniska verk God Giving Birth, avlägsnades från en utställning, hon anklagades för blasfemi och hon hotades med åtal för obscenitet. 


Tydligt blev att kombinationen av politik och andlighet, fokuset på de kvinnliga upplevelserna och kvinnokroppen var otroligt provocerande! 
   
1993 genomförde den spirituella kvinnogruppen Ama Mawu en aktion i katedralen i Bristol. 
   En av dem var Monica Sjöö och de avbröt högt och ljudligt biskopen när han höll gudstjänst och krävde att han bad om ursäkt för all förföljelse och alla häxbränningar i det förflutna. 
   Monica Sjöö höll upp en affisch med målningen God Giving Birth och på en teckning hon gjort av tillfället finns texten RETURN OF THE GODDESS, THE BEGINNING OF THE END OF PATRIARCHY.


Vi vet ju att vi tyvärr ännu inte nått "the end of patriarchy", och Monica Sjöös konst känns tyvärr lika aktuell idag när kvinnors rätt till abort begränsas och kampen för Moder Jords hälsa verkar gå bakåt!


Med på vernissaget var också Fridays For Future som talade om kampen som förs vidare idag. 
   Curatorn Jo Widoff talade och en mening fastnade särskilt hos mig, hur Monica Sjöö vill att vi ska ta saker i egna händer och agera! 
   Jag pratade med Monica Sjöös släkting Annie Johnston som bland annat berättade om hur obehagligt Monica Sjöö tyckte det var att stå där i katedralen.
   Jag köpte också med mig boken Monica Sjöö, Den stora kosmiska modern som Moderna Museet och Modern Art Oxford har satt ihop för att vidare kunna njuta av hennes verk och tankar. 


Det är lätt att inspireras av Monica Sjöös målningar, men jag känner också en sorg över att det finns ett så stort motstånd mot att låta kvinnor ta plats. 
   Det kvinnliga och naturen.
   Hur stark kampen och förtrycket MOT det kvinnliga, naturen och Moder Jord är i världen och har varit de senaste tusentals åren. 

Mother Earth in pain, Her Trees Cut Down, Her Seas Polluted

I min bok Helig vrede - Ett evangelium har jag flera citat ur Monica Sjöös och Barbara Mors bok The Great Cosmic Mother - Redescovering the Religion of the Earth. 
   Där har de gjort ett otroligt grundligt arbete med att visa på den kvinnliga gudens betydelse och det kvinnligas roll i naturen. 
   Jag hoppas nu att fler tar del av deras arbete och framförallt, ta dig till Moderna Museet och låt utställningen drabba dig på djupet! 


Jag gick flera varv i lokalen och tittade även på verken lite närmare. 
   Monica Sjöö har inte målat på vackert uppspända dukar, utan på plattor som spikats upp. 
   Ibland med tygstycken över vissa delar, ibland med tydliga sömmar synliga, det verkar vara klädesplagg. 


Jag frågade både en museumvärd, curatorn och Annie Johnston om det, men de visste inte vilken betydelse tygstyckena hade eller var de kom ifrån. 
   En teori var att det kanske är delar av barnplagg. 
   Monica Sjöö jobbade mycket med collage och jag upplevde det som att verken fick ännu fler dimensioner när jag började fundera över tygstyckenas betydelse. 
   Hur det väldigt vardagliga och personliga, våra kläder, blir del av konsten. 
   Så tydligt blev det att det handlar om våra liv. 

Rebirth from the Motherpot 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Revolution

Tack vara den senaste tidens uppståndelse har jag fått samtala med många nya människor om kyrkan och om tron.     Vi har fördjupat oss i vad...