söndag 10 april 2022

Frön

Jag känner ett behov av att fördjupa mig och liksom knyta ihop mina trådändar den här påsken.
   I mig snurrar Jesus väg mot kors och uppståndelse, med tankarna om det gudomligt feminina, hur vi handskas med vår jord och våra kroppar, med tankar om en annan ordning, ett annat sätt att leva och vara.  
   Och så fick jag en idé! 
   Att varje dag från denna Palmsöndag fram till uppståndelsen, dela en text och en tanke och kanske en fråga eller något för dig och mig att reflektera över i sökandet efter vår egen sanning.

Kanske känner du också att du vill leva mer sant utifrån dig själv.
   Kanske vill du undersöka vad rörelsen ner i döden och ut i uppståndelse skulle kunna innebära. 
   Kanske vill du hitta nya vägar framåt i livet.

Som vardagsmystiker, tänker jag att vi kan se hur vi kan applicera stilla veckans och påskens bibeltexter i våra liv. 
   Hur vi kan låta dem öppna upp gömda rum i oss.
   Hur vi kan låta dem transformera oss. 

Det här är ingen väl genomtänkt idé.
   Den kom till mig idag och jag har ingen aning om vad varje dag kommer att ge.
   Men jag tycker det ska bli spännande att se och kanske tycker du det också! 

Och Jesus svarade dem: Stunden har kommit då Människosonen skall förhärligas. 
Sannerligen, jag säger er: om vetekornet inte faller i jorden och dör förblir det ett ensamt korn. 
Men om det dör ger det rik skörd. 
Den som älskar sitt liv förlorar det, men den som här i världen hatar sitt liv, 
han skall rädda det till ett evigt liv. 
(…) 
Nu är min själ fylld av oro. Skall jag be: Fader, rädda mig undan denna stund? 
Nej, det är just för denna stund jag har kommit. 
Joh 12:23-25, 27

Låt oss vandra med Jesus in i Jerusalem. 
   Låt oss med honom vara som vetekornet som faller ner i jorden för att dö. 
   Låt oss dö bort från det som håller oss fångna.
   Begränsade.

Låt oss dö bort från våra gamla personligheter.
   Våra gamla liv.
   Allt det vi behöver släppa taget om.
   Låt oss ge oss själva möjligheten att planteras som de frön vi är för att sedan börja gro och växa upp till de unika växter vi är. 

Alla är vi olika slags frön som växt och växer till olika slags växter.
   Kanske är du, eller är på väg att bli, ett äppelträd som ger rikligt med saftig och näringsrik frukt.
   Eller kanske en solros som sträcker sig mot solen och återspeglar dess värme i världen för alla att ta del av. 
   Kanske en ros som med sin vällukt väcker det gudomligt feminina i världen.
   Kanske en tistel som med sina taggar väcker sin omgivning till liv och rörelse.
   Kanske en tall som sträcker sig mot himlen och stadigt, med andra, bildar det tak som skyddar världen. 
   Kanske ...

Men vi kan gå djupare än så.
   Vi kan också upptäcka vilka andra slags frön som finns i oss.
   Vad vår kropp ger oss ledtrådar till, men som vi inte förstått faktiskt är frön.

Vad vill kroppen säga dig genom smärtan i ditt knä? 
   Finns det något i dig som skaver?  
   Känningen i ländryggen?
   Huvudvärken som envisas med att komma tillbaka?
   
Tänk dig för en stund att det finns frön där. 
   Frön till något som skulle vilja växa i ditt liv.
   Som skulle vilja ta mer plats. 
   Kunskap som kroppen har om dig som du kanske inte tagit del av.

Så, idag på denna första dag av vår gemensamma vandring.
   Ta och känn in din kropp. 
   Låt oss fördjupa oss i inkarnationens mysterium.
   Att vi är gudomliga varelser som vandrar omkring på jorden i dessa fantastiska kroppar.
   
Kanske kan du ta en stund och sätta dig eller lägga dig och liksom skanna igenom kroppen.
   Se om du upptäcker något som pågår där inne som du annars inte har tid att lyssna till. 
   Börja bara med att kärleksfullt och nyfiket upptäcka.

Inte med intentionen att få något obehagligt att försvinna.
   Inte med intentionen att upptäcka vad du behöver förändra. 
   Bara med intentionen att lära känna lite bättre. 

Och om du vill, dela gärna dina reflektioner eller tankar här i en kommentar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kyrkans tidning

Efter det utredande samtal jag kallats till med domkapitlet, valde de att gå vidare och skriva ett gärningspåstående utan att jag godkänt an...